De iconische Giant van Quick in limited edition designs

De hamburgerketen selecteerde vier winnaars uit meer dan 1500 kandidaten

Hamburgerketen Quick viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag en ​ organiseerde daarom dit voorjaar een bijzondere consumentenwedstrijd. Alle Belgen werden uitgedaagd om een eigen ontwerp te creëren voor de “collerette”, het witte kartonnen kraagje rond de Giant dat alle ingrediënten op hun plaats houdt. Een professionele jury heeft uit 1543 inzendingen nu vier unieke designs gekozen die vanaf volgende week in alle Quick-restaurants zullen verschijnen. De winnaars van de wedstrijd zijn alvast dolenthousiast om hun tanden in hun “zelfontworpen” Giant te zetten.

Unieke consumentenwedstrijd met een enórm succes

Gedurende 1 maand konden creatievelingen zich inschrijven voor de designwedstrijd van Quick en het erop wagen zijn alombekende “Giant” in een nieuw jasje te steken. Onder het motto “alle ideeën zijn welkom” mochten de kandidaten hun fantasie de vrije loop laten en het ontwerp van hun dromen creëren. De deelnemers tekenden, schetsten, knipten en plakten erop los, maar lieten zich vooral inspireren door wat de befaamde “Giant” bij hen teweegbracht. ​

De wedstrijd draaide uit op een waar succesverhaal, want in totaal werden er maar liefst 1.543 inzendingen opgeladen op de website. Daarnaast werd er meer dan 144.000 keer gestemd op de ontwerpen en genereerde de wedstrijd een enorme traffic naar de verschillende kanalen van de hamburgerketen, waar de wedstrijd door 2,6 miljoen personen werd bekeken.

Kevin Derycke, CEO Quick: “Het was hartverwarmend om zovele mooie voorstellen binnen te krijgen. We willen alle deelnemers en stemmers van harte bedanken voor hun inzet - het was een aartsmoeilijke keuze! De Giant brengt na 50 jaar duidelijk nog steeds heel wat te weeg bij het Belgische publiek. Het befaamde witte kartonnetje houdt dan ook sinds de beginjaren alle ingrediënten van onze overheerlijke signature hamburger op zijn plaats.”

Vier dolenthousiaste winnaars

De 40 designs met de meeste likes en de 10 creaties met een wildcard werden, na het tellen van de stemmen, beoordeeld door een professionele jury, bestaande uit medewerkers van het creatief bureau Happiness Brussels en natuurlijk enkele Quick-medewerkers. Uiteindelijk kwamen de volgende 4 winnaars uit de bus.

Het wachten voor de vier uitverkorenen is bijna voorbij, vanaf volgende week maandag (3 mei) gaan de eerste “Giants” omhuld in hun eigen ontwerp over de toonbank in alle Belgische Quick-restaurants.

Het creëren van een nieuw ontwerp voor de collerette was voor de vier winnaars een unieke ervaring. Ze interpreteerden de opdracht dan ook elk op hun eigen manier:

• Birger Morris, een 22-jarige student Communicatiemanagement uit Bertem, gaf een retro touch aan het ontwerp om daarmee te verwijzen naar de jaren 70, wanneer de “Giant” voor het eerst het licht zag. “Ik droom er wel van om later iets te kunnen doen met ontwerpen, dus deze ervaring komt zonder twijfel in mijn portfolio terecht.”
  • Jesse, 26 jaar en afkomstig uit Mechelen, koos voor een indrukwekkende tekening met pen, waarop je Quickos, een drive-in, het geboortejaar van Quick en natuurlijk de Giant kan herkennen. “Ik heb samen met mijn mijn 10-jarig broertje Jack gebrainstormd. Hij tekent altijd met me mee en wou absoluut dat ik Quickos in de tekening verwerkte. En kijk, het is gelukt!”
  • Stephane Courrier, een 46-jarige graficus uit Doornik, koos ervoor om de collerette helemaal te laten verdwijnen door een levensechte foto van de Giant te gebruiken. “Mijn tienerdochter gaf me het idee dat het wel grappig zou zijn rondom rond te spiegelen zodat je het kartonnen randje niet meer ziet”.
  • Mikaël Buche, een 23-jarige student grafische vormgeving uit Pont-à-Celles, deed mee met de wedstrijd in het kader van een schoolopdracht. Hij koos ervoor meer te focussen op de idee dat de Giant als signature hamburger al 50 jaar door iedereen wordt gesmaakt, ongeacht leeftijd, geslacht of origine. ​ “Ik wil uitdrukkelijk mijn vrienden en familie bedanken, want dankzij hun stemmen werd ik mee geselecteerd voor de finale.”