Quick onthult én verkoopt zijn grootste geheim als NFT

Recept van bekende Giant saus wordt via NFT-technologie op online veiling verkocht

Quick-lovers noteren woensdag 24 november maar best met stip in hun agenda - gedurende 24 uur kunnen ze bieden op het recept van de onnavolgbare Giant saus. Voor vele fans is dit een moment waar ze reikhalzend naar uitkeken, want al 50 jaar houdt Quick dit recept achter slot en grendel. Nu is het ein-de-lijk zover: één fan kan het recept bemachtigen, en krijgt die op een wel zeer unieke manier in handen. Het wordt namelijk ingesproken, omgezet in een unieke geluidsgolf en de afbeelding van die geluidsgolf wordt te koop aangeboden als een NFT (Non-Fungible Token). De opbrengst van de online veiling gaat integraal naar de vzw Digital for Youth, die, samen met de Koning Boudewijnstichting als partner, de digitale kloof bij jongeren in België wil dichten. Met deze actie sluit Quick de festiviteiten rond zijn 50e verjaardag in 2021 in schoonheid af.

Al 50 jaar de lekkerste Belgische saus

De Giant en zijn iconische saus zijn al sinds 1971 een vast begrip binnen de Belgische fastfoodwereld. Vele fans hopen ooit het unieke recept van de saus te bemachtigen of deden al talloze pogingen om de saus na te bootsen. Ook op social media beweren velen de ingrediëntenmix ontfutseld te hebben, maar niets is minder waar.

Als laatste wapenfeit voor zijn 50e verjaardag zet Quick een exclusieve actie op poten: op 24 november wordt het recept van de Giant saus op een online veiling verkocht.

Een slim staaltje technologie, of pure kunst?

Eén fan, ofwel de hoogste bieder op de veiling, wordt de geluksvogel die het enige echte recept van de Giant saus ​ mee naar huis mag nemen. De koper heeft de receptuur dan wel in handen, maar hij of zij zal er niet zomaar zelf in de keuken mee aan de slag kunnen gaan - het recept wordt in een zeer kunstzinnig jasje gestoken dat niet valt te ontcijferen.

Kevin Derycke, CEO bij Quick, heeft het recept in een afgesloten opnamestudio ingesproken. Daarna werd de opname omgezet in een geluidsgolf (of soundwave) om het recept te visualiseren in 1 beeld. Deze soundwave wordt op zijn beurt vertaald naar een NFT, kort voor Non-Fungible Token. Deze innovatieve technologie kan beschouwd worden als een digitaal bewijs van authenticiteit. Dit contract, geregistreerd op de blockchain, maakt van de koper de exclusieve eigenaar van het digitale werk.

Dankzij NFT kunnen digitale artiesten hun werk “copyrighten” en het ook legitiem verkopen. Het is helemaal booming in de digitale wereld en raakt steeds bekender bij het brede publiek. Zo werden heel recent bijvoorbeeld de strafste zeges van wielrenner Wout van Aert ook als NFT’s verkocht. Het is dus een kwestie van tijd voor NFT’s niet meer weg te denken zijn als interessante investering. ​

“We zijn apetrots dat we het recept van onze Giant saus op zo’n unieke en innovatieve manier kunnen verkopen. Het recept is al sinds 1971 een goed bewaard geheim, maar doet ook al even lang elke Belg watertanden. Al jaren smeken mensen ons om de exacte bereidingswijze prijs te geven. Dankzij de NFT-technologie wordt het recept als een kunstwerk verkocht aan een trouwe fan. Deze exclusieve actie is zonder meer de kers op de taart van ons 50-jarig bestaan!”, klinkt het bij CEO Kevin Derycke.

De veiling voor het geheim recept start op 24 november 2021 om 12u ​ op https://foundation.app, een marktplaats voor NFT-veilingen. Bieden kan vanaf 0.1 ETH (de gebruikelijke crypto-munteenheid Ether op dit platform, zo’n € 400 volgens de huidige prijzen) en loopt 24 uur lang, vanaf het eerste bod. Na afloop wordt het hoogste bod bekendgemaakt en ontvangt 1 winnaar het originele Giant-recept. De opbrengst gaat integraal naar Digital for Youth, een Belgische organisatie die ernaar streeft om alle jongeren een veilige en vlotte toegang tot ICT te bieden, zowel via projecten op school als via specifieke organisaties. Quick draagt Digital for Youth een warm hart toe en wil via de actie bijdragen tot het dichten van de digitale kloof.

Bied mee via www.quick.be/nl/giant-nft!

Op die website staat alle informatie over de veiling opgelijst en lees je meer over het goede doel Digital for Youth.

Eenmaal, andermaal, verkocht! En smakelijk!

Over Digital for Youth

Digital for Youth is een vzw die zich inzet om de digitale kloof in België te dichten. Ze ondersteunt digitale inclusie, met als doel elke jongere in België de toegang en het recht te geven om deel te nemen aan de digitale wereld. De organisatie steunt ook elk project dat bijdraagt tot de ontwikkeling van digitale vaardigheden bij onze jeugd. Dankzij materiële of financiële donaties geeft Digital for Youth opgeknapte computerapparatuur een tweede leven door ze ter beschikking te stellen van jongeren.

Meer informatie op de website: